Neuras! - Reisverslag uit Suider Hof, Namibië van Sophievanrossem - WaarBenJij.nu Neuras! - Reisverslag uit Suider Hof, Namibië van Sophievanrossem - WaarBenJij.nu

Neuras!

Blijf op de hoogte en volg

02 Maart 2014 | Namibië, Suider Hof

Het is best een tijd geleden dat ik geschreven heb! Er is in die tijd veel gebeurd. De maandag na windhoek vorige keer, 10 feb, had ik weer aardvark walk, 3e keer in 4 dagen. Tijdens het vinden van termiethopen zagen we een kleine groep waterbokken! Zij waren de eerste die ik zag. 's Avonds zou ik met Paola naar de watch tower gaan, dus in de middag had ik geslapen. Helaas ging dit niet door door een grote storm. Het regent nu bijna elke dag van half 7. Jammer!
Dinsdag was alleen foodprep, niet veel interessants gebeurd.
Woensdag ben ik met vriendinnen naar de lodge gegaan. Het was heel fijn om even een break te hebben van alles! Het eten was lekker, het zwembad was fijn, en wifi! Toen we om 5 uur terug gingen zagen we de giraffen! 4 van de 7.
Donderdag de 13e had ik enclosure patrol. We zagen de luipaarden, de leeuwen, een van de cheeta's en een wilddog. Ik heb ze nu al een aantal keer gezien, maar het blijft een geweldige wandeling. Na enclosure patrol had ik cheeta time. We zijn een renbaan aan het bouwen voor de cheeta's. Ik ben benieuwd hoe het gaat werken!
Na lunch had ik research. Er was aan het begin van deze week een puff adder in foodprep gevonden. Deze gingen we meten. De slang was erg agressief dus het was wel spannend. We hebben hem daarna released.
Vrijdag had ik enclosure cleaning. In de ochtend deden we de enclosures op de farm, maar 's middags deden we helemaal geen enclosure. We deden border fence patrol. We zagen een kudde van 30 oryx voor ons op de weg. Ook zijn we langs 2 luipaarden gegaan die je normaal als vrijwilliger niet ziet, want doe worden door de lodge gevoerd.
Zaterdag de 15e vertrok ik naar Neuras. Een onderzoekscentrum in het zuiden, in de woestijn. Niet zo een woestijn als de Sahara. Op de plek van Neuras is een natuurlijke fontein, dat water omhoog drukt. Het is echt een oase in het midden van een woestijn. Heel gaaf en mooi. De reis ernaar toe was wel heel saai en lang. Toen we aankwamen hebben we gesetteld en ben ik bij een van de fonteinen gaan kijken naar de vogels die ze daar hebben. Prachtig!
Zondag begonnen we met het leren hoe een gps tracker werkt. Het was een mooie wandeling. Prachtige uitzichten. Toen we weer vlakbij Neuras waren zagen we een groep meerkats. Super leuke beestjes.
Na de Gps gingen we de vangkooien controleren. Ze proberen cheeta's en luipaarden te vangen om die te collaren en zo meer van ze te leren. Na alle vangkooien gecontroleerd te hebben hadden we vrije tijd.
Maandag gingen we een vangkooi verplaatsen naar een marking tree waar een cheeta al 5 x in 2 weken geweest was. Het was zwaar maar leuk werk. We moesten met prikkelbosjes een kring om de boom maken zodat de cheeta er alleen kon komen om door de kooi te gaan.
Na lunch hebben we gewandeld en een rivierbedding explored.
Dinsdag was heel gaaf. Echt zo veel geluk! De cheeta die we wilden vangen was die nacht in de vangkooi gevangen! Super gaaf! Maar we kregen dit te horen tijdens onze 15km wandeling. Deze wandeling was door een canyon. Daar waren veel hyena's. Wij hebben die natuurlijk niet gezien, maar wel veel sporen van ze! Het was een zware wandeling in die hitte maar we hadden een prachtige afsluiter. In een natuurlijke fontein/waterval konden we zwemmen. Heerlijk koel water en... Je kon springen van 4m hoog! Ik met mijn hoogtevrees vond dat wel moeilijk, maar ik heb het gedaan! Was uiteindelijk leuk!
's Middags hadden we vrij na zo een lange wandeling.
Woensdag middag was het plan om de cheeta te darten. Maar de meneer die de collar kwam brengen, kwam pas om 7 uur 's avonds!
In de ochtend hebben we de camera traps gecontroleerd. Tijdens lunch kregen we dus te horen dat het collaren niet door ging, dus hebben we nog meer camera's gecontroleerd. Uiteindelijk zijn we savonds om 8 uur gaan collaren. Het was dus helemaal in het donker! Ik mocht de hartslag controleren. Zo gaaf om zo een enorme cheeta aan te raken!
De Volgende ochtend heel vroeg, om 4:30, gingen we de cheeta releasen omdat we de rest van de dag naar Sussusvlei gingen. Het was heel speciaal om de cheeta in het donker vrij te laten!
Sussusvlei was prachtig. We hebben enorm veel gezien! Een grote groep oryx, groepjes struisvogels en we hebben batted foxes gezien! De duinen zelf zijn prachtig! We hebben big daddy beklommen, de hoogste duin die te beklimmen is in Sussusvlei. 300m hoog! Super hoog dus! Ik had wel last van hoogtevrees, maar ik heb het wel gedaan! Prachtig uitzicht. Naar beneden was even eng als naar boven maar veel korter. Het record was 59sec en we deden er 45 min over om boven te komen! Ik heb er 5 a 10 min over gedaan om naar beneden te komen, omdat ik het zo eng Vond. Als je big daddy af klimt kom je in death valley. Prachtig. Heel apart ook. Het is gewoon een versteende vlakte midden tussen de duinen.
We aten lunch in de Sussusvlei lodge. Heel luxe en ontiegelijk lekker.
Na Sussusvlei zijn we weer naar die fontein gegaan waar je kan springen.
Vrijdag de 21e zijn we naar solitaire gegaan. Dat is een soft release boma waar ze 6 cheeta's hebben. Deze cheeta's kunnen niet released worden in het wild, maar ze hebben wel 500ha voor zich! Heel goed concept. Deze cheeta's worden gehouden als ambassadeur cheeta's, om mensen te leren. We hebben er 4 gevoerd en toen hebben we botten geruimd omdat dat natuurlijk moet gebeuren.
Zaterdag was helaas de laatste dag in Neuras. Het was een enorm leuke trip en als ik tijd had, wat ik helaas niet meer heb, zou ik zeker nog een keer gaan!
Zondag kwamen pap en mam aan! Rond 12 uur kwamen ze aan op de farm en hebben ze geholpen met de baboons voeren. Volgends mij vonden ze het wel erg leuk. Ook heb ik ze een rondleiding gegeven op de farm. Na lunch kwamen ze weer voor afternoon foodprep, kijkje achter de schermen. 's Avonds ben ik met ze mee gegaan naar de lodge en hebben we gezellig gedineerd.
Maandag kwamen pap en mam
Voor de ochtend. We deden enclosure patrol omdat ik ze wat meer dan alleen de farm wilde laten zien. We hebben 2 luipaarden, 1 cheeta, 2 leeuwen en een wild dog gezien. Helemaal leuk! Om half 11 vertrokken pap en mam naar het zuiden. En ik deed foodprep.
Dinsdag had ik caracal walk. De gaafste ooit! We hebben zo veel gezien! Als eerste zagen we een hartenbeest, springbok en een zebra 2m van elkaar vandaan. Toen zagen we een dikke grote warthog. Grootste die ik gezien heb. toen zagen we hyena footprints. Daarna Zagen we een groep zebra's de weg oversteken, 50m van ons vandaan. Kort daarna zagen we een jackal en daarna een groep oryx met baby's! En allemaal zo dichtbij!
Na lunch had ik project work.
Woensdag had ik weer enclosure patrol. Ik zag hetzelfde als maandag. Daarna cheeta time, verder met de renbaan. Na lunch hadden we research. Toen we terug kwamen bleek de stroom uit te zijn, dus douchen was helaas niet mogelijk. Heerlijk Afrikaans! :)
Donderdag de 27e had ik enclosure cleaning. We deden veel op de farm. Maar het was enorm regenachtig dus alles was modderig, dus het was niet echt te doen. Stroom was ook nog steeds uit. Vanwege alles hadden we een vroege lunch. We kregen tijdens lunch te horen dat ze in een vangkooi een ongecollarde cheeta gevangen hadden. Deze gingen we in de middag collaren!! 2 cheeta's in 1,5 week!!! Wat een geluk.
We hadden veel geluk want tijdens het collaren was het totaal droog, maar toen we terug kwamen begon het keihard te storten! Er liepen zelfs rivieren over de weg. Uiteindelijk omdat we al zeiknat waren, sprongen we in het zwembad, wat eigenlijk wel heel lekker was. Er was nog steeds geen stroom dus dat was ons bad.
Vrijdag ochtend had ik research. We haalden de vangkooi weg en we controleerden de camera traps. Ook gingen we slangen tracken. Nog steeds in de regen. Gelukkig was die ochtend de stroom terug gekomen! Na lunch hadden we Tiny baby baboon walk, vies vies vies. Het begon wéér te regenen, dus gingen we terug. Gelukkig kon ik douchen!
Vandaag geweldig nieuws: de paarden komen maandag binnen! Eindelijk rijden! Zo happy!
Zaterdag! Eindelijk was de storm over. De hele dag heeft de zon geschenen! In ochtend deed ik carnivor feed. Erg leuk!
Als afternoon activity hadden we raft race. Zelf een raft bouwen, wie het snelste was en het creatiefst. Wij wonnen de snelheids race! Helaas wonnen we niet de gehele race. Maar het was erg leuk!
Xxxx

  • 06 Maart 2014 - 17:12

    Erik Nuijten:

    Volgens mij is dit 1000 x zo spannend als een verzorgingstehuis, wat een avonturen !

  • 14 Maart 2014 - 16:02

    Muis:

    Elke keer is het genieten van jouw verhalen. Ik wordt helemaal jaloers. Geweldig moet het daar zijn.

  • 25 Maart 2014 - 20:39

    Ome John:

    Volgens mij heb jij het daar wel leuk tussen de wilde beesten. Wat heb je niet gedaan en gezien! Die cheeta's lijken me wel het spannendste. Plus met je pappie en mammie door de Sossusvalei trekken.

    Lekker blij!
    John

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Namibië, Suider Hof

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

02 Maart 2014

Neuras!

09 Februari 2014

Luipaard!

26 Januari 2014

Baboontime

12 Januari 2014

Eerste dagen Naankuse

Actief sinds 30 Dec. 2013
Verslag gelezen: 1345
Totaal aantal bezoekers 2825

Voorgaande reizen:

30 December 2013 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: